oleh

DPRD Kota Manado Rayakan Natal Bersama

TopManado.com – Dalam memperingati Kelahiran Yesus Kristus, DPRD Manado mengadakan perayaan dengan anak-anak SLCA Autisme AGCA Centre dan SLB Permata Hati Manado yang sedang berlangsung di ruang pleno, Tikala, Senin (12/16/2019).

 

“Krismas adalah sebahagian dari pada kehidupan kita, iman sebagai manusia yang dicipta oleh Tuhan, termasuk membuktikan diri kita untuk berkongsi cinta bersama-sama. Makna Krismas harus diperingati dengan cinta, kerana kelahiran Pangeran Damai adalah bukti kasih Tuhan kepada kita manusia, “kata Pengerusi Jawatankuasa, Ir. Jeane Sumilat membuka perkhidmatan Krismas.

 

Selepas itu, dalam ucapan oleh Pengerusi DPRD Manado Drs. Aaltje Dondokambey M.Kes, APT mengatakan bahawa peristiwa Krismas atau kelahiran Yesus Kristus adalah momentum yang hebat untuk orang Kristian.

 

 

“Di mana Tuhan Bapa di syurga telah menyatakan kasih sayangnya untuk semua umat manusia yang percaya kepada-Nya dengan menghantar Anak-Nya yang tunggal, yaitu Yesus Kristus,” kata Aaltje Dondokambey. Misi Krismas adalah untuk memulihkan hubungan vertikal antara pencipta dan orang-orang ciptaan-Nya dalam konteks itu. Yesus Kristus anak Krismas telah datang ke tengah-tengah dunia ini dengan melaksanakan tugas yang benar-benar mulia untuk menyelamatkan kita semua, “lanjutnya.

 

Dalam kesempatannya juga, Aaltje Dondokambey menyatakan kasih sayang yang besar dan tak terhingga kepada Allah bagi kita semua.

“Oleh itu, sangat menyedihkan, jika karya cinta yang begitu besar dari Bapa, kita hanya mengabaikannya dengan perbuatan dosa yang cenderung melanggar ajaran dan kehendak Tuhan,” katanya.

 

Tambahan pula, Aaltje Dondokambey mengundang semua orang untuk menyambut Krismas untuk introspeksi diri mereka.

“Marilah kita mengambil sedikit masa untuk merenungkan kasih Tuhan, mengamalkan diri kita, berpaling dari perbuatan buruk yang hanya membawa dosa lebih dekat,” katanya.

 

Pada akhir ucapannya, Aaltje menjemput semua orang untuk merayakan Krismas dalam kesederhanaan.

“Selaras dengan itu, marilah kita meraikan Krismas dengan gaya hidup yang kudus dan sederhana, memberi perhatian kepada rakan-rakan kita yang kurang mengalu-alukan Krismas,” katanya.

 

Dalam perayaan Pohon Cahaya, Timbalan Walikota Manado, Mor D Bastiaan, SE diberi peluang untuk memberi ucapan. Pada majlis itu beliau menjemput ahli-ahli DPRD untuk bersama-sama memberi perhatian kepada kanak-kanak yang mempunyai keperluan khas.

Dalam ucapannya, saya kagum dan bersyukur apabila sambutan Krismas yang diadakan oleh DPRD Manado hadir dengan kami, adik-adik kami yang mempunyai kekuatan istimewa, “katanya.

Menurutnya, anak-anak ini mempunyai kelebihan yang harus dihormati sebagai bagian dari warga kota Manado.

“Saya berkata bahawa ia senang, anak-anak ini tidak memerlukan belas kasihan kita, tetapi kita mesti menghormati mereka kerana mereka juga merupakan sebahagian daripada penduduk bandar Manado, kita semua yang hadir mesti memberi perhatian khusus kepada pembangunan kualiti yang mereka miliki,” kata Mor Bastiaan.

Perkhidmatan Krismas dipimpin oleh Ps. Stevi Rompas S.Th turut dihadiri oleh Pengerusi DPRD Kota Manado Aaltje Dondokambey, Timbalan Pengerusi Nortje Van Bone dan Adrey Laikun, Setiausaha Kota Manado Micler Lakat, anggota DPRD Manado, Sekwan Adi Zainal Abidin, staf dan undangan.

 

DR (TM)

Komentar

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

News Feed